Afgift

Drømmebilen er derude!- Et indblik i de danske bil afgifter.


Du Kender godt situationen!- Du sidder derhjemme med det nyeste udgave af classic motor ( svensk blad ), eller sidder og surfer på de utallige annonce sider fra U.S.A ( www.thesamba.com etc. ). Sidder og savler for vildt over alle de fede sjællende vw'er cabrioletter, samba busser, karmann ghia'er 50'er bobler, der er bare for lækkert. Og hva så , tag og erkend det, de gode eksemplare findes bare slet ikke herhjemme mere, medmindre du køber en toprestaureret en der gør der fattig for livet, og hvis du endelig finder en, er den sikkert totalt plumrådden og ikke engang 1/4 så komplet som den du lige har forelsket dig i.
Dog er der stadig de folk der håbløst og forgæves bliver ved med at annoncere efter lige præcis deres 1950 split cabriolet bobbel i den blå avis, nedturen: de har annonceret de sidste 15 år og har endnu ikke fundet noget der bare minder om sådan en. Dangang man kunne finde pre.- 67 busser og rigtig gamle 50'er bobler i Den Blå Avis var tilbage i 70/80'erne, dengang kunne man finde en gammel splitter i en bondemands lade der bare havde stået der de sidste 20 år. Den slags er utopi nu om dage.

Drager man derimod til Sverige vrimler det med 50'er bobler i nogenlunde renoverings værdig stand, bevæger man sig nord for Stockholm er de endda også nogenlunde rimelige m.h.t rust. Syd for denne grænse minder det mest om de danske rustne vrag.- Er man seriøs finder man derimod drømmebilen i U.S.A nærmere Californien / Texas, her er rust en ukendt race, medmindre man bevæger sig helt ud ved kysterne hvor der findes rigelige mængder af salt, dog kan du godt påregne en ordentlig bunke penge til nyt indtræk gummilister m.v, p.g.a den skarpe solen. Tyskerne har også mange reele vw'er at byde på til en stadig rimelig penge, dog er størstedelen af disse og reimport fra u.s.a. Så pointen er, det er slet ikke så dum en idé at importere en bil fra udlandet, og nævnt i følgende finder du div fakta om emnet, God Fornøjelse!!---


Bug Club Herbie 4 Ever har igennem de seneste par år gået med tanker om at
offentliggøre alle afgifter på importerede biler fra såvel EU-lande som ikke
EU-lande.

Baggrunden herfor er at vi ved import af biler er blevet mødt af en
uforstående inkonsekevens ved beregningen af afgifter. Eksempelvis har
klubbens medlemmer importeret 7 pre-67 splitbusser, hvor afgiften har
varieret fra kr.0,00 til 17.500,00, afhængig af hvor og hvornår man har fået
den vurderet.

Disse ekstremt store udsving i vurderingsgrundlaget bør ikke kunne ske, da
Told & Skat samkører via edb mellem alle landets vurderingssteder, men
alligevel sker det og det er hver gang et usikkerhedsmoment for køberne af
importbiler, hvor mange penge der skal betales i afgift. Det kan ikke være
rimeligt.

For at hjælpe alle med at få en ensartet afgiftsberegning, og iøvrigt have
nogle generelle fortilfælde at henvise Told & Skat til, har vi nu besluttet
at lægge nærværende ud til offentlig benyttelse på vor hjemmeside.

Samtidig opfordres alle købere af importbiler til at underrette os om deres
køb og afgiftsberegning ned henblik på at få så mange forskelligartede
tilfælde offentliggjort som muligt med henblik på at Told & Skat får indført
ensrettede retningslinier overalt i Danmark. Formålet med siden vil således
være, at alle, inden de begiver sig til udlandet for at købe en importbil,
kan gå ind på nærværende side og orientere sig om hvad afgiften på den
ønskede bil vil være.

Oplysninger om importbiler - årgang, stand, ekstratilbehør m.v. - og deres
beregnede afgifter samt eventuelle kommentarer bedes sendt til:
herbie@herbie.dk, hvorefter de vil blive lagt på denne side.

Vi starter i det små med følgende biler:


1984 type 1 1984 mexico, hjemtaget 1998 afgift 11.000 kr.

1966 crew cab split bus hjemtaget fra sverige afgift 6500 kr.

1966 ghia convertible, taget hjem fra USA 2001, afgift betalt 2001, 8500 kr.

1303 cabriolet brazilbraunmetal med beige top årg. 1979 afgift 2001 = 47298 kr

1303 cabriolet blåmetal med blå top årg 1976 afgift = 45298 kr i Sønderborg i 2000

1200 cabriolet rød med sort top årg 1966 reg 1. gang 10 mdr. 1965 afgift= 6000 kr i august 2002

vw type 1, 1200 ccm hvid, årg 1984 Km. 66000 importeret til DK fra Tyskland i uge 2001, AFGIFT. 9300 kr.

1967 type 1 eksportmodel med stålskydetag fra Sønderborg toldkammer. 4100 kr.

1967 type 1 eksportmodel med stålskydetag fra Sønderborg toldkammer. 4100 kr.

Samba 5000 dkr i afgift i 98 den er importeret fra sydtyskland. Bornholmer Ib

Peter Wings bus 1966 importeret fra sverige afgift 6300 kr.betalt 31-7-2001, Denne bus har rulletag og samba vinduer, toldbehandlet i nærum.

Bus(årg 65') har jeg fået 6600.- i foreløbig afgift (maj 2001), men den skal lige synes først osv. - har soltag og samba vinduer.

Ovaler årg 56' importeret i 97' afgift efter vurdering/fremvisning kr 0.- med 30 hk motor og slidt interiør, især loftet blev bemærket. Toldbahandlet rødovre.

Lars www.splitbus.com 64 Kombi er der betalt 5200 i afgift i December 1999

Type 1 med softtoptag fra 1956. Importeret i Maj 2000 af Kenneth Wennerwald . Der er ikke noget ekstra og bilen er i god stand. Afgift kr. 3100,- Legeledes har en af Kenneth's venner betalt 3360,- for en Type 1, 1961 med soltag.


VW Type 2, 1966. Importeret fra Sverige i 1999: Afgift kr. 0,00, dengang nyrenoveret stand.indregistret som Auto-Camper.



VW 1303 Cabriolet 1979. Importeret fra USA Afgift kr. 55.000,00, i 1994. Original stand.


VW Type 2 1964 kombi imported i 1999 fra Köln tyskland, afgift kr. 0,-


VW type 1 1950 importeret fra sverige afgift, kr. 3200,-

VW Type 2 1966 kombi imported i 2001 fra Sverige afgift kr. 6500,-


VW 113, 1959, importeret fra Sverige i 1998: Afgift kr. 3.300,00, Rimelig stand. Original. Ingen ekstraudstyr.


Det er almindeligt kendt at hvis bilen er over 35 år så falder adgiften
mærkbart ofte flere 100 %, idet den så betegnies som en veteranbil.

Derudover er det også genneralt at bobler fra før 57- split samt oval ligger i prislejet 3500. kr for en sedan, og op til 8500 kr for en cabriolet / soltagsboble.
Afgiften på en buggy skulle ligge i prislejet 10.000 - 15.000 Kr.


Betaling & nærmere info


Yderligere information om afgifter kan du få ved at rette henvendelse til dit nærmester told&skatte kontor, eks. nærum, du kan forespørge på div. biler så du kan få dig en idé om hvad det kommer til at koste dig.

Betaling af afgift foregår oftes således at du betaler et beløb ofte mere en den endelige pris, herefter indkaldes du til vurdering hvor et par sagkyndige vurdere din bil, her lægges der mest vægt på om bilen er original som leveret fra fabrikken, dog er det de færeste der kender til alle detaljerne fra de forskellige årgange. Kommer du derimod i en totalt ombygget 1960'er med 200 hk i røven hægspoiler m.v kan du godt risikere en afgift betydelig større end det depositium du tideligere har indbetalt. Men som oftes for du en check retur med en pæn sum penge reunderet fra de tideligere betalte depositum.

Hvis bilen skal transporteres langt klare dette firma jobbet for en rimelig penge,


Ligeledes kan DFDS transport i danmark være behjælpelige med fragten.

Email dine eksempler til: herbie@herbie.dk